Udostępnij tę stronę znajomym!!!

 

Postanowienia siódmego (nicejskiego) soboru ekumenicznego z 787 roku

(...) Wyrób ikon nie jest wynalazkiem malarzy, lecz stanowi wyraz uznanych zasad Kościoła katolickiego. Wszystko, co jest dawne, zasługuje na szacunek, rzecze święty Bazyli, a świadec­two tego mamy i w starożytności naszej instytucji i w naukach naszych natchnionych Ojców, a mianowicie, że gdy oglądali oni ikony w kościołach świętych, byli z tego zadowoleni, a gdy sa­mi kościoły budowali, umieszczali w nich ikony. (...) Idea i tra­dycja pochodzą więc od nich, a nie od malarza; dziedzina ma­larza jest bowiem ograniczona do jego sztuki, gdy zasady dzia­łania oczywiście należą do Świętych Ojców, którzy podejmo­wali budowę. Imię Chrystus wskazuje na boskość podobnie jak i na ludzkość – dwie doskonałe natury Zbawiciela. Nauczono chrześcijan przedstawiać obraz Chrystusa w zgodzie z Jego wi­dzialną naturą, a nie z tą, która sprawia, iż nie jest widzialny; ta druga bowiem nie daje się opisać i wiemy z Ewangelii, że nikt nigdy Boga swymi oczami nie oglądał. Skoro więc przedstawia się Chrystusa zgodnie z Jego ludzką naturą, jest rzeczą oczy­wistą, że chrześcijanie – jak to wykazała Prawda – uznają zgodność obrazu widzialnego z archetypem tylko co do imienia, leczenie co do natury; a tymczasem ci nierozumni ludzie mówią, że nie ma różnicy między obrazem i jego pier­wowzorem i przypasują tożsamość natury rzeczom, które posia­dają natury odmienne. Któż nie Wyśmieje ich głupoty? (...)

Za: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, wybrał i opracował J. Białkowski, Warszawa 1988, str. 214

 

A. Nazwij spór, do którego odnosi się cytowane źródło. scharakteryzuj i wymień główne strony sporu.

B. Wymień i scharakteryzuj główne strony sporu.

C. Wyjaśnij, jakie stanowisko w tej sprawie zajął sobór nicejski oraz przedstaw argumenty, na które się powołał.