Dodaj tę stronę do ulubionych i odwiedzaj ją częściej!!!

 

Opis podróży parostatkiem

Szczególną uwagę zwracał wówczas w Calais statek parowy: pierwszy raz tam taki okręt widziałem; miał, jak mi powiadano, służyć na próbę i z ładunkiem płynąć do Boulogne. (...)

Urządzenie statków parowych mało się różni od urządzenia zwyczajnych okrętów: są one tylko szersze, z płaskim dnem, i budują je większe od tamtych; więcej też biorą na siebie ciężaru. Najwięcej używają się do przewozu ludzi, bo mogą być wygodniej urządzone. Jest w nich dwa pokoje, jeden dla kobiet, drugi dla mężczyzn. Ostatni jest większy, długi na dwadzieścia kroków, szeroki na ośm, oświecony on z góry oknem, które jest zaokrąglone na kształt szklanek kopuły i dla bezpieczeństwa opatrzone z zewnątrz prętami żelaznymi. Naokoło w ścianie jak we framugach są łóżka; ciągną się we trzech rzędach, jedne nad drugimi (...) Do każdego są firanki z zielonej lub karmazynowej kitajki, którymi zasunąwszy się, można być jak w osobnym pokoju. Tam też składają się co potrzebniejsze rzeczy, który podróżny chce mieć pod ręką; większe paki oddaje się pod rejestrem marszałkowi (steward), który dla posługi gości ma pod sobą dwóch lub trzech służących i kucharza. Łóżka są numerowane i już w bilecie zapisowym, dla zapobieżenia sporom, jest wyrażono, które do kogo należy. Podróżni dzielą się na dwie klasy, łóżkowych i bezłóżkowych. Tamci płacą od przewozu i stołu razem, z Edeynburga do Londynu po cztery gwinee; ostatni płacą ledwo czwartą część tego, a do takich należą ubodzy i służba. Muszą oni zostawać cały czas na pokładzie i nie siadają do wspólnego stołu. Pierwsi jedzą wspólnie. Daje się śniadanie, obiad i herbata; kto chce może żądać i wieczerzy. Porteru, wina, rumu można dostać, ile się podoba, za pieniądze. U stołu panuje największa grzeczność i zupełna równość. Kapitan okrętu czyni honory, a przed kim jaka potrawa stoi, ten zwyczajem angielskim innym ją rozdaje (...)

(K. Lach-Szyrma, Anglia i Szkocja. Przypomnienia z podróży roku 1820-1824 odbytej

Za: Świat w latach 1800-1850. Wielka historia świata, tom 9., pod red. Andrzeja Chwalby, Warszawa 2006, str. 58

 

A. W jaki sposób, zdaniem autora, okręty parowe różniły się od starszych okrętów żaglowych.

B. Przedstaw warunki podróży parowcem.